Effectief feedback geven en ontvangen zorgt voor groei, betere samenwerking en verhoogt het vertrouwen binnen teams. Maar hoe geef je feedback die écht aankomt en hoe ontvang je feedback constructief? Ontdek hier praktische technieken om waardevolle feedback te leveren én te ontvangen.
Goede feedback is helder, eerlijk en gericht op verbetering. Het zorgt ervoor dat teams en individuen kunnen groeien, conflicten worden voorkomen en prestaties verbeteren. Het regelmatig uitwisselen van feedback versterkt bovendien het vertrouwen en zorgt voor een open en transparante samenwerking.
Een krachtig alternatief voor de bekende sandwich-methode. De vier G’s staan voor Gedrag, Gevoel, Gevolg en Gewenst. Hiermee maak je feedback concreet, persoonlijk en duidelijk gericht op verbetering.
Wanneer te gebruiken: Als je constructief, helder en respectvol feedback wilt geven.
Het SBI-model is eenvoudig en doeltreffend. Je benoemt duidelijk de situatie, het gedrag en de impact ervan.
Wanneer te gebruiken: Wanneer helderheid en concrete actiepunten belangrijk zijn.
Dit model is ideaal om feedback interactief te maken. Zowel gever als ontvanger reflecteren actief en bespreken wat goed ging en wat beter kan.
Wanneer te gebruiken: Voor een interactieve en gelijkwaardige uitwisseling van feedback.