De Sprint Retrospective is het moment waarop het Scrum Team de Sprint die net is afgerond evalueert en samen bepaalt hoe ze de volgende Sprint nog beter kunnen maken. Bij Spark Academy merken we dat teams die deze sessie bewust gebruiken voor reflectie en actie, steeds wendbaarder en effectiever worden. De Retrospective geeft je de kans om problemen te adresseren, successen te vieren en gericht te werken aan blijvende verbetering.
De Sprint Retrospective wordt gehouden aan het einde van iedere Sprint, na de Sprint Review maar vóór de volgende Sprint Planning. Het is een besloten bijeenkomst, bedoeld voor het Scrum Team zelf. Tijdens de Retrospective kijk je naar wat er goed ging, wat er minder goed ging en wat je zou willen veranderen in je manier van samenwerken. Dit kan gaan over samenwerking tussen teamleden, de tools die je gebruikt of de werkmethodes die jullie toepassen.
Door gerichte vragen te stellen—zoals ‘Wat ging er écht goed in deze Sprint?’, ‘Waar hebben we nog kansen laten liggen?’ en ‘Welke kleine stapjes kunnen we zetten voor verbetering?’—ontstaat een open gesprek. Dit zijn voorbeeldvragen voor een correcte Sprint Retrospective, maar deze vragen kunnen zelf bedacht worden. De inzichten die hieruit voortkomen worden omgezet in concrete actiepunten die je direct in de volgende Sprint kunt meenemen. Soms is dat een eenvoudige aanpassing in de workflow, maar het kan ook gaan om een breder veranderproces, zoals andere communicatieafspraken.
De Scrum Master is in de Retrospective nadrukkelijk de facilitator, niet de manager. Zijn of haar rol bestaat uit:
De Sprint Retrospective is een krachtig instrument voor teams die blijven groeien en leren. Door in een besloten en veilige setting de eigen werkwijze onder de loep te nemen, ontstaat een cultuur waarin continue verbetering vanzelfsprekend is. De Scrum Master is hierin de drijvende kracht van het gesprek en zorgt ervoor dat elke Retrospective leidt tot duidelijke actiepunten. Zo wordt niet alleen het product beter, maar ook het team en het proces eromheen.